Vier pijlers voor een moderne kantoorruimte

Vier pijlers voor een moderne kantoorruimte

21-02-2018 Geschreven door Nicoline van Egmond

De wereld staat niet stil en dus passen kantoren van ‘vroeger’ vaak echt niet meer bij de eisen en wensen van de werknemer van nu. Houd daarom zeker rekening met de volgende ontwikkelingen op huisvestingsgebied als u aan de slag gaat met uw kantoorinrichting, of u nu gaat verhuizen of gaat herinrichten:

1. Transparantie

Bedrijven geven meer en meer openheid van zaken en worden in heel veel gevallen transparanter. Naar de buitenwacht, maar ook intern. Dit wordt letterlijk doorgevoerd in de huisvesting. Waar het vroeger heel gebruikelijk was dat iedere afdeling zijn eigen kantoor had, worden nu vooral de grote ruimtes gewaardeerd waar collega’s van verschillende disciplines op een prettige manier en in een hele open setting (letterlijk en figuurlijk!) kunnen samenwerken.

Er zijn diverse manieren om deze transparantie te onderstrepen. Eén van deze manieren is te zorgen voor veel daglicht. Daglicht bevordert productiviteit en stimuleert de geest, maar creëert ook visuele ruimte. Grote raampartijen en daglicht van boven zorgen voor een prettige sfeer en versterken het ruimtelijke effect door de omgeving in het interieur te betrekken.

Hoewel er steeds meer openheid komt, blijft ook in moderne panden de behoefte bestaan aan afgescheiden ruimtes. Denk aan onder andere vergader- en brainstormruimtes. Gebruik van glas is daarom niet meer uit het moderne kantoor weg te denken. Door scheidingswanden van glas te maken, wordt er geen afbreuk gedaan aan de transparantie van het gebouw maar wel voldoende privacy geboden. Glas heeft daarbij een chique uitstraling. Mocht er meer privacy gewenst zijn kan er creatief worden omgegaan met raamfolies of gordijnen.

2. Flexibiliteit

Het Nieuwe Werken is allang niet nieuw meer en dat ziet u terug in de inrichting van het hedendaagse kantoor. Niet alleen kiezen steeds meer bedrijven voor kleinere kantoren (omdat steeds meer medewerkers zo nu en dan thuis werken, zijn er per dag minder mensen op kantoor), ook is de inrichting van die kantoren steeds flexibeler en multifunctioneler. Hoe? Met verplaatsbare wanden, verplaatsbare bureaus en multifunctioneel meubilair. Daarnaast zien we op steeds meer verdiepingen zogenaamde huddle solutions, waar medewerkers in kleine(re) groepen samen kort, informeel en interactief met elkaar samenwerken.

3. Duurzaamheid

Als we ook in de toekomst nog willen werken, moet er wel een toekomst zijn. Het belang van duurzaamheid is inmiddels ook zichtbaar in de kantooromgeving. Meubels zijn van duurzaam of zelfs van gerecycled materiaal, lampen zijn LED en energiebesparing wordt steeds vaker automatisch geïntegreerd in het ontwerp (lampen en verwarming gaan bijvoorbeeld automatisch uit als een ruimte niet bezet is). Veel werkgevers ontmoedigen het gebruik van papier en zetten initiatieven op om ook op het werk actief afval te scheiden. Ook groendaken en slim gebruik van regen en afvalwater is een sterke trend op het gebeid van duurzaamheid.

4. Gezondheid

We werken we met zijn allen langer door, en ook daarom verdient gezondheid een hoge plaats op de agenda. Werkgevers bieden steeds vaker gezonde lunchalternatieven aan, geven hun personeel sportschoolabonnementen, stappentellers of een fiets van de zaak en organiseren eens een sportief uitje in plaats van alleen een borrel. Nog een belangrijk onderdeel van gezond werken is ergonomisch meubilair ter voorkoming van onder andere RSI en rugklachten. Denk aan individueel verstelbare stoelen en bureaus, zit-sta meubilair en duidelijke instructies over de ideale oog-beeldschermafstand.

Daarnaast halen steeds meer organisaties een stukje natuur naar binnen. Zo worden er bijvoorbeeld groenwanden gecreëerd op kantoor of plantenbakken neergezet met veel (echt) groen. Door de toename van zuurstof in de ruimte wordt de werksfeer bevorderd en de concentratie verhoogd.

Er valt uiteraard veel meer te zeggen over het inrichten van de optimale werkomgeving, bijvoorbeeld als het gaat om de integratie van audiovisuele & IT technologie. U leest er alles over in onze gratis whitepaper.

Download Whitepaper 
Nicoline van Egmond

Written by Nicoline van Egmond

Interior Designer

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

015 287 487
Vraag / Offerte