Narrowcasting als onderdeel van de communicatiemix

Narrowcasting als onderdeel van de communicatiemix

03-11-2016 Geschreven door Kevin Hersbach

Atos - Entree (83 of 87).jpgDe tijd dat narrowcasting vooral als soloproject van de ICT manager een organisatie werd binnengehaald ligt gelukkig achter ons. Narrowcasting wordt dus gelukkig niet langer alleen maar gezien als "technologie", maar is inmiddels door de moderne communicatie-professional omarmd als volwassen onderdeel van de communicatiemix. Mede door de dynamiek van narrowcasting is het medium uitermate geschikt voor het realiseren van uiteenlopende communicatiedoelen. In deze blog behandelen we een aantal van die doelen.

Narrowcasting om uw doelgroep te informeren

Een open deur maar wel één die genoemd moet worden... Narrowcasting om te voorzien in heel erg praktische informatie zoals het weer, de actuele files en openbaar vervoerstijden. Ietwat saaie data maar wel iets dat zeer gewaardeerd wordt bij bijvoorbeeld de uitgang van een gebouw. Maar ook bewegwijzering, beurscijfers en wachttijden worden vaak via narrowcasting getoond. Deze informatie wordt bijna altijd direct uit andere bronnen ingeladen in de presentatie en dus volautomatisch en real time weergegeven. Omdat deze informatie vooral handig is en weinig creatief kunnen deze informatiestromen prima worden gecombineerd met andere communicatie uitingen.

Verhogen motivatie en betrokkenheid met narrowcasting

Ook voor het verhogen van betrokkenheid binnen de organisatie en het motiveren van medewerkers is narrowcasting een perfect medium. Door op strategische locaties binnen de organisatie beelddragers te plaatsen kunnen medewerkers niet om de boodschap heen (iets dat wel het geval is bij een intranetpagina). Van verjaardagen, het voorstellen van nieuw personeel tot de bedrijfsdoelstellingen en behaalde resultaten. Met narrowcasting valt het op.

Het mooie hierbij is dat de content tot op afdelings- of zelfs individueel niveau afgestemd kan worden en een hoge visual performance heeft. Door uw narrowcasting systeem te koppelen met andere informatiesystemen (databases) kan informatie ook volautomatisch weergegeven worden; zonder enige menselijke tussenkomst. Denk bijvoorbeeld aan het actuele stroom- en gasverbruik en hoe dit zich verhoudt tot de gestelde doelstellingen.

Verhogen van uw brand experience

Video’s, foto’s, tekst, audio, streaming media, RSS, HTML… het kan allemaal heel afwisselend, of juist gelijktijdig, op een visueel aantrekkelijke manier worden gepresenteerd. Dit maakt narrowcasting uitermate geschikt voor branding van uw merk en producten. Ook de toevoeging van social media streams maakt de content persoonlijker en meer levendig. Dit heeft een positief effect op de merkbeleving van en bij uw doelgroepen.

De interactie opzoeken met uw publiek

Wilt u niet alleen maar zenden maar juist de interactie opzoeken met uw publiek? Ook dat is mogelijk. Bijvoorbeeld door uw content op touch displays te tonen waarbij de ontvanger zelf kan kiezen welke informatie voor hem of haar interessant is. Maar ook het gebruik van sensoren of het gebruik van apps op mobiele devices biedt mogelijkheden.

Zo is er een aanbieder van narrowcasting oplossingen, die samenwerkt met Shazam. Als een bezoeker van een winkel via Shazam het nummer opzoekt dat hij of zij op dat moment in de winkel hoort, pusht de app gelijk informatie of een aanbieding van de betreffende retailer. De onderzoeker kan meer informatie opvragen en het product zelfs meteen kopen.

Combineer uw communicatiedoelstellingen

Narrowcasting is één van de weinige media waarmee u zo doelgericht én tegelijkertijd toch zo afwisselend communiceert met een specifieke doelgroep. Haal het maximale uit een narrowcasting oplossing door de verschillende communicatiedoelstellingen te combineren in uw content.

Denk aan een wachtkamer waar praktisch informatie zoals wachttijden, het laatste nieuws en het weerbericht wordt afgewisseld met entertainende filmpjes en corporate branding. Of denk aan interactieve bewegwijzering in een winkelcentrum afgewisseld met acties van winkels en de actuele openingstijden. De mogelijkheden zijn onbeperkt. En juist dat maakt narrowcasting zo’n uniek medium.

Kevin Hersbach

Written by Kevin Hersbach

Manager Presales

Gratis advies? BIS|Econocom helpt je graag verder:

015 287 487
Vraag / Offerte